Maandelijks archief: mei 2019
Sponsoren Proost!
RTK speciaalbier gebrouwen door IV uur Bierbrouwerij.
Een speciaal Triple biertje met eigen etiket is gemaakt voor de 3 broers van Racing team Kock. Hiermee zijn alle sponsoren bedankt voor hun support in het afgelopen seizoen.
We zijn al onze sponsoren dankbaar dat ze ons blijvend ondersteunen, waardoor ook door het verlies van de oplegger door brand en de diefstal van de bakwagen, we toch onze race hobby kunnen doorzetten.
Proost!
6 uur endurance Nürburgring 1 mei 2019
Openingswedstrijd zonder finish.
Deutsche Tag der Arbeit, woensdag 1 mei, voor Racing Team Kock de start van het nieuwe seizoen met de eerste 6 uurs endurance wedstrijd op de Nürburgring.
Vorig jaar melden we dat we de oplegger door brand waren verloren. Dit jaar melden we dat de kleine vrachtwagen/bakwagen in december is gestolen en we op zoek moesten naar een nieuw vervoermiddel. We hebben een verlengde en verhoogde Mercedes Sprinter terug gekocht, zonder steun van de verzekering (net als van de politie overigens).
Dinsdagavond moesten we nog e.e.a. op maat maken om de motor in de bus te kunnen plaatsen, omdat natuurlijk een hoop dingen nieuw aangeschaft moesten worden. Om 18.00 uur vertrekken zou betekenen dat we om 20.30 uur op de Nürburgring moesten kunnen zijn. We waren net een half uur aan het rijden of de bus ging al in de noodloop, wat nu weer. We hadden geen tijd te verliezen, want om 21.00 uur sluit de inschrijving. Toch maar een snelle stop en besloten met gematigde snelheid door te rijden. Eenmaal op de paddock was het snel de spullen in de pitbox, inschrijven en motor keuren. Zo snel hebben we dat nog nooit gedaan, maar we hadden honger en de keuken in het hotel restaurant zou om 21.30 uur sluiten. Gelukkig ook dat gered en heerlijk gegeten, voetbal gekeken en een biertje aan de bar gedronken. Om 6.00 uur op, ontbijt en een mooie wedstrijddag begint.
Heerlijk weer, volop zon maar we zitten in de Duitse Eifel en de temperatuur loopt nog niet zo snel op. Na de briefing wordt de training sessie wat uitgesteld, maar dan kan Marcel beginnen aan de eerste ronden op het circuit in het jaar 2019. Hij kom binnen en het voelt goed, beetje kramp en spierpijntjes want alles moet zich nog ‘zetten’.
Dan begint Harold aan de kwalificatie en vind al snel zijn weg, Johnny zet de rondetijd op 2.10 en daarmee hebben we de 17e startpositie te pakken. Niet verkeerd, want ditmaal zijn er 54 deelnemende teams waaronder ook meerdere teams uit Frankrijk, Luxemburg en België die deze wedstrijd als onderdeel van hun nieuwe competitie gemaakt hebben.
Marcel mocht de Le Man start verrichten, wat altijd spannend is. De vlag wordt gezwaaid en 54 rijders sprinten naar hun motoren aan de overkant van de weg, alwaar de motor wordt vast gehouden door een teamlid. Dan starten en weg. Bij de eerste doorkomst reed Marcel op de 19e positie maar wist het Racing Team Kock ronde na ronde naar voren te brengen. De rode vlag situatie legde de race stil, omdat er veel olie op de baan was terecht gekomen door een crash. Hoe nu verder, omdat de posities zijn bepaald?
Een korte briefing volgt en wordt besloten de hele start procedure opnieuw te doen en de race over 5 uren te laten doen gelden. De prestaties in het voorgaande half uur tellen niet meer mee. Besloten wordt dat nu Harold gaat starten en die haalt het voordeel door sneller te starten en de 10e plaats algemeen te bemachtigen. Dat belooft wat, juist omdat er 8 teams met één motor deelnemen net als wij en dat is een aparte klasse (4) in het totaal. In onze klasse rijden we als 4e in de baan en daar komt verandering in nu Harold steeds snellere ronden zet. Al snel zit hij onder de 2.10 en gaat zelfs naar 2.07.
Vele crashes zijn onderwijl te zien en de organisatie gaat hier heel goed mee om. Er komen safety cars in de baan maar de mogen worden ingehaald. Zij ‘blokkeren’ slechts de onheilsplek maar dan komt ook de Rettungswagen en een doctor. Een rare situatie waar met 2 gele vlaggen tegelijk wordt gezwaaid en als het groen is weer vol gas om de volgende ronde weer hetzelfde mee te maken. Dat duurt even en dan is alles weer veilig.
Afgesproken was om 24 ronden te rijden met de vergrote tank, maar na 22 ronden kwam Harold binnen omdat de motor begon te haperen bij een hoog toerental en we natuurlijk niet het risico moeten lopen om ergens zonder benzine te komen staan.
Nu was de beurt aan Johnny, die na een snelle tankbeurt de endurance vervolgde. Na een wissel zak je automatisch maar Johnny wist veel goed te maken om als 13e de motor na 45 minuten weer binnen te brengen. Ondertussen waren we gestegen naar de 3e plek in onze klasse en nu de tankbeurt snel was en tegelijk het achterwiel met een nieuwe band werd gewisseld, kon Marcel rijden voor wat hij waard was. Hij zorgde ervoor dat we door stegen naar een 2e plaats en de anderen vielen hard terug. De voorsprong groeide en op deze manier zouden we voor het eerst een podium plaats bemachtigen.
Te enthousiast, omdat Marcel binnen kwam en vermogen verlies melde. Hetzelfde euvel als vorig jaar wellicht. Snel getankt en het overloop tankje geleegd. Harold nam het stuur over en even leek het probleem zich niet door te zetten. Maar na een ronde of 5 werd de motor steeds trager, waardoor de concentratie werd beïnvloed. In de Bilstein Kurve ging het mis, het voorwiel gleed weg en de motor schoof onder Harold vandaan de grintbak in. Harold eerst over rechts en toen met een harde klap op links erachter aan. Even om zich heen kijkend waar de motor was gebleven, zag hij de baan commissarissen aanrennen om samen de motor rechtop te zetten en gelukkig waren Harold en de motor in staat om langzaam de pits in te rijden.
Natuurlijk is dat balen voor het team, maar even hard gewerkt om de boel op te knappen in de hoop nog wat goed te maken. Johnny merkte al wel dat er wat aan de hand was met de koppeling en heeft toch nog een ronde geprobeerd. Jammer, we moesten opgeven omdat de binnenkabel van de koppeling bekneld is komen te zitten. Deze kabel kon niet worden vervangen. Einde race, weg podium.
Op de terugweg, alles overdenkend, komt de bus weer in de noodloop. Het was onze dag niet en moeten allereerst het euvel van de haperende motor achterhalen. De boel opknappen, de bus herstellen en op naar de volgende uitdaging. Dat is de Ducati Clubraces waar we alle drie weer op onze Ducati’s stappen. Geen endurance maar de ‘ouderwetse’ sprintraces op
zaterdag 25 en zondag 26 mei a.s. Zijn jullie er ook bij?
Groeten,
Johnny, Marcel, Harold
Racing Team Kock