501 km. Endurance Assen deceptie.
Zaterdagochtend om 6.30 uur zijn we samen met onze teamleden Jan Petersen, Johnny en Jori te Pas vertrokken naar het TT circuit in Assen om ruim op tijd te zijn voor de inschrijving van de Endurance over 111 ronden die jaarlijks door de OW-Cup wordt georganiseerd. Een fraaie lange duur race waarbij het woord ‘duur’ vandaag ook de letterlijke betekenis mee heeft gekregen; alle 3 motoren kapot dus de race vroegtijdig moeten beëindigen.
Wat is er gebeurt?
Bij deze endurance in Assen zijn alleen teams vertegenwoordigt die deelnemen met meerdere motoren en hebben we met de drie Ducati’s ingeschreven. Wanneer de rijder binnenkomt wordt de transponder op de andere motor geplaatst en kan de volgende rijder vertrekken. Degene die het snelst de 111 ronden heeft volbracht, wint.
Voor de startopstelling moet er eerst gekwalificeerd worden en daar ging het al mis. Marcel was onderweg en blies zijn blok op. Carter gescheurd en overal olie maar gelukkig blijft hij zitten en kan de motor weg van de baan laten rollen. En ja, dit betekent dat zijn motor weg gezet kon worden.
Even later komt ook Johnny op de wagen terug met zijn motor waarvan het achterwiel spontaan blokkeerde. De versnelling loopt goed door en moet naar een andere oorzaak worden gezocht. Deze motor komt ook achter de pitstraat te staan.
Hij kwalificeert zich nog wel op de motor van Harold en wordt hem gevraagd of zijn motor als enige ingezet kan worden voor de race. Daar hoeven we niet lang over na te denken en volgen aanpassingen om deze in de set up te krijgen die voor ons alle drie past.
Het kan nog gekker.
Door alle strubbelingen hebben we ons ook slechts als 33e gekwalificeerd door de rondetijd van 1.51. Hiermee zit je in de middenmoot, maar de start alleen zegt niet zoveel.
Uiteindelijk moet je zo constant mogelijk de ronden rijden, waardoor je het aantal wissels kunt bepalen en dat moet dan snel gaan.
Jan houdt de motor vast en stemt nog even met Harold af of de sleutel wel of niet alvast omgedraaid moet worden. Miscommunicatie, want na de vlag rent Harold naar zijn motor en wil starten maar dat lukt niet. Als 52e en daarmee op een na laatste vertrekt hij, flink balend natuurlijk. Maar dat geeft ook weer een stoot adrenaline, want hij passeert vervolgens de een na de ander.
Na 20 ronden te hebben gereden heeft Harold de 21e positie te pakken!
Dan maakt Marcel zich klaar voor de volgende serie. Omdat we eerst moeten tanken duurt onze wissel natuurlijk langer, hetgeen we maar voor lief moeten nemen. We willen tenslotte racen. Hij gaat weer de baan op als 42e maar door zijn snelheid en het feit dat anderen ook moeten wisselen, komt hij na 18 ronden door op de 27e plaats.
En dan zien we op het TV scherm dat #7 stil staat, het zal toch niet …? Ja, nog erger.
De Ducati van Harold houdt het ook voor gezien en Marcel kan geen gas meer geven en zet de motor stil ter plaatse van de Haarbocht. Daar komt de hulp aangesneld en Marcel wuift dat ze de brandblusser mee moeten nemen.
Gelukkig hebben ze boel goed voor elkaar en blust de Baco met een waterblusser i.p.v. een poederblusser. Hierdoor blijft in ieder geval de uiterlijke schade beperkt.
Hiermee komt onze deelname na nog geen 40 ronden ten einde. Drie motoren kapot en Johnny heeft helemaal niet aan de race kunnen deelnemen. Een echte deceptie.
Deze teleurstelling moeten we weer verwerken maar moeten ons nu ook focussen op de Endurance die op 18 augustus plaats vindt op het circuit van Spa-Francorchamps. Hier rijden we de 6 uur durende wedstrijd met de Yamaha in de Trophy klasse, waar het team dus gebruikt maakt van 1 motor. Laten we hopen dat we hier meer succes hebben en weer kunnen genieten.
Groeten, Johnny, Marcel, Harold
Racing Team Kock www.racingteamkock.nl
Opnieuw een bedankje voor het fotomateriaal, waarbij fotograaf Kees Siroo telkens de ‘juiste’ positie had ingenomen. Ook de foto’s van de Goldwingman (Harry) waren weer welkom.