Raceverslag 6 uur endurance Nürburgring juni 2018

Endurance Team Kock  9e op Nürburgring.

 

De eerste endurance wedstrijd ging van start gisteren op de Nürburgring in Duitsland. Maar liefst 160 ronden werden afgelegd over 5137 meter lengte circuit, meer dan 820 km. Van de 54 deelnemende teams wisten de broers Kock met 1 motor als 9e over de finish te komen, mede dankzij de teamleden die zorgdroegen voor snelle pitstops/wissels. Daarnaast door de gok om de laatste wissel helemaal over te slaan.

Geen oplegger en slaapgelegenheid meer, dus zaterdagavond de pitbox inrichten, inschrijven, keuren en toen naar een hotel. We racen al 15 jaar en zijn veelvuldig op de Nürburgring geweest, maar nimmer in Nürburg zelf. Dat is ook zeker een aanrader en hebben daar een paar biertjes in het hotel gedronken, heerlijk geslapen en op tijd weer naar het circuit. Het had geregend en om die reden hebben we de training laten schieten. Daarna droogde het aardig op en kon de kwalificatie op slicks worden verreden. Johnny ging als eerste maar kwam na 2 ronden al terug, omdat het water uit de radiateur spoot. Daarna ging Harold die 6 rondjes reed, Marcel nog snel even maar ook hij had het probleem met het water uit de radiateur. Ja, dat had Harold ook maar was onopgemerkt gebleven…

In ieder geval viel het Harold te beurt om de Le Man start te verrichten en door te kwalificeren met een rondetijd van 2.11 werd de 21e startplaats ingenomen. Na het zwaaien van de vlag, renden allen naar de motor en kwam Harold goed weg. Na 2 ronden kwam hij zelfs op de 7e positie door, waarbij ook de snelste rondetijd van die dag voor RTK werd gezet op 2.07.

Bij binnenkomst stond Marcel klaar en was razend snel weer op de baan, terwijl Harold werd bijgepraat dat Team Kock in de verkeerde klasse was ingedeeld. Aangezien wij rijden met 1 motor, dienen we in groep 4 te strijden waar alle teams gebruik maken van 1 motor. Maar dit wilde de organisatie niet meer recht trekken en onze concurrenten waren nu alle teams die ‘eenvoudig’ de transponder overzetten op een andere motor zonder wielen te hoeven wisselen, tanken als bij een pitstop en zouden dus altijd sneller moeten kunnen zijn.

Marcel handhaaft de 11 positie en komt binnen. De mannen van You Like Racing (YLR) staan ook bij ons in de pitbox en we zijn de enige 2 Nederlandse teams die dag. Onderlinge strijd dus en wij liggen nog voor op hen. Als Johnny aan de 3e sessie begint zijn we terug gevallen naar de 16e plek en hij moet dus weer een hoop inhalen, rijders en tijd. De achterband begint slechter te worden en verliest grip.

Dit moet een snelle pitstop worden, maar het kost tijd als teamleden Jan Petersen het achterwiel wisselt en Johnny te Pas tankt. De pitstop/wissel gaat perfect en met een nieuwe achterband probeert Harold weer terug te komen maar RTK is inmiddels gepasseerd door YLR en zit nu op de 19e plek. Echter doordat zowel Marcel als Johnny en Harold zeer constant het rondje in 2 minuut 10 afleggen, komt opnieuw de 15e plek weer tevoorschijn.

Hoe hard we ook werken en hoe goed het ook gaat, het overzicht met tijden wordt na 4 uren weer binnen gebracht en constateren we dat we op dat moment 20e zijn. Dat zegt natuurlijk niets, omdat het slechts een momentopname is als wij net aan het wisselen zijn en de andere deelnemers net daarna van motor ruilen. Dus maken we ons geen zorgen en beginnen zo langzamerhand te rekenen naar het einde.

By te way; waren we in de juiste groep ingedeeld, dan hadden we om de 3e plek gestreden, omdat we al lange tijd als 4e rond gingen.

Marcel en Johnny brengen ons terug op plek 16 als we het laatste uur in gaan. Eindigen is het hoofddoel met daarnaast een top tien klassering als hoogst haalbare. Harold vertrekt met een verse achterband en zou deze laatste sessie delen met Marcel die de endurance uit zou rijden. Maar de heren beslissen anders en zien dat we heel snel progressie maken nu anderen steeds binnenkomen en wisselen. Harold ziet het pitbord met 7 ronden, dan ineens met 15 ronden en dan 3 ronden achtereen met het signaal 20 ronden. Betekent dat doorgaan of is dat een ander teken? Blijven gassen is het devies en als de duim omhoog gaat, weet Harold dat hij moet blijven zitten.

Maar we hadden uitgerekend dat we met een volle tank van 23 liter ook 23 ronden konden rijden en met nog 2 ronden te gaan was dat al verreden… de motor bokte en kwam brandstof tekort bij het opkomen van het rechte stuk, rijders kwamen voorbij zetten en de rondetijd ging met rasse schreden terug naar 2.18. Volhouden en uitzingen met het risico dat Harold zonder benzine kwam te staan en we de 6 uren net niet zouden volbrengen. Maar met 0.00 op het bord kwam Harold nog over de meet echter nog geen finishvlag, dus nog een ronde. Waar we het vandaan hebben gehaald, weten we niet maar we hebben wel de finish bereikt met sprit in de tank en eindigden door deze juiste beslissing van het team op een goede 9e plaats.

Waren we in Groep 4 gekomen, waren we als 4e geëindigd. Wel buiten het podium maar met gelijke uitgangspunten en ja, daar zaten hele snelle gasten bij. Of ze hebben nog sneller gewisseld. Feit is dat we erg veel hebben geleerd en dit meenemen naar de 6 uur Endurance op Spa Francorchamps op 12 augustus.

Daarbij hadden we nog een succesje, want door het uitblijven van de laatste wissel hebben we onze Nederlandse ‘concullega’ You Like Racing op de 11 plek achter ons gelaten.

Hen gaan we weer zien bij de komende Endurance 501 kilometer van Assen op zaterdag 14 juli a.s. Hier zijn alle teams gelijk en wordt gestreden met 3 motoren en 3 rijders per team. We gaan het weer meemaken, jullie ook? Laat het ons dan even weten.

Groeten,

Johnny, Marcel, Harold

Racing Team Kock

www.racingteamkock.nl