Raceverslag 6 uur Endurance Francorchamps 2018

Racing Team Kock rijdt endurance over 6 uren  Francorchamps in slechts 5 uren…

 

#7 Racing Team Kock eindigt op het fantastische circuit Spa-Francorchamps in de Trophy klasse op de 5e plaats en 42e overall. Op het eerste zicht geen goede prestatie maar na de Le Man start vanaf de 36e positie, volgde een lange tijd de safety car, waarna Johnny binnen kwam met een technisch mankement. Het duurde meer dan een uur voordat we weer de baan op konden en hebben ons moe gestreden om er alles uit te halen. We hebben de wedstrijd uitgereden en zijn nog enkele plaatsen geklommen. Maar met meer dan 1 uur tijdverschil is er weinig succes te behalen. Rest ons het plezier en genoegdoening dat we ditmaal de race op Francorchamps wel hebben uitgereden.

Na het inrichten van de pitbox en nog wat onwennig aan de situatie zonder onze oplegger, was besloten om gezamenlijk een restaurant op te zoeken voor het avondeten. Echter was niet bekend dat de briefing om 20.00 uur plaats vond en deze duurt meer dan een uur.

Het was niet eenvoudig om via de kortste weg buiten het circuit te komen, maar het was nog moeilijker om ’s-avonds om half 10 nog wat te scoren. Gelukkig was de pizzeria nog open en daar heeft ons het eten erg goed gesmaakt.

Daarna hebben we een ‘binnen door weg’ gevonden en werd onze lenigheid op de proef gesteld.

Op zondagochtend gaat het beginnen. Johnny start met de kwalificatie maar komt niet verder dan een rondetijd van 2.43, maar Marcel doet het beter met 2 minuten en 41 seconden. Dat telt en wat kan Harold dan nog doen? Niets, omdat hij na enkele ronden de fiets binnen moet rijden vanwege verlies in power van de motor. Bij het rijden in een hoog toerental houdt de motor in en dat wordt steeds krapper alvorens er overgeschakeld moet worden. Daar is niet mee te rijden. Getracht om dit te verhelpen door de tank te legen, alles schoon te maken en door te blazen in de hoop dat het om een verstopping gaat.

Er moet gestart worden en weten niet of het euvel is verholpen. In Assen hadden we dit ook al maar daarvoor is de hele tank open geweest en zijn er aanpassingen gedaan. Die blijken nu niet te werken.

Johnny start vanaf de 36e positie en er nemen 50 teams deel aan deze endurance die strak wordt geregisseerd. We rijden in de Trophy klasse en daar doen maar 7 teams aan mee, maar toevallig wel de beste. Naast ons staat het wereld endurance team #333 Viltais Experiences dat samen met

#161 Mototech EWC Team (dat zou gaan winnen) de beste in het veld zijn. Met rondetijden van 2.27 zijn deze door ons niet te kloppen en van een andere planeet. Verder zijn de concurrerende Trophy teams ook niet minder en wordt het een harde dobber.

Bij ons in de pitbox staat het enige andere Nederlandse team #88 Dunlop RR Motorsports (opmerkelijk dat er dit jaar zo weinig Nederlanderse teams aanwezig zijn) met bekende rijders als Nelson Rolfes en Allard Kerkhoven. Jongens die deel uitmaakten van de top in Nederland en hier eveneens rondjes rijden onder de 2.30.  Helaas voor hen eindigen ze net buiten het podium, terwijl ze in hun klasse 1000 Inter meerdere malen de kop positie in handen hadden.

Na de start hebben een aantal rijders een dusdanig hoog adrenaline niveau dat ze aan het einde bij l’eau rouge elkaar opzoeken met een enorme crash tot gevolg. Het duurt zeker 6 lange ronden achter de safety car en Johnny merkt dat het power verlies opnieuw aanwezig is, zelfs bij lage snelheid. Dit heeft geen zin en hij besluit binnen te komen. We kennen de oorzaak niet en trachten het probleem juist te definiëren waarbij we van verschillende kanten op de brandstofpomp gewezen werden. Maar kom daar nu maar eens aan. Jan Petersen, onze teamcaptain vraagt het professionele team #333, onze naaste buren en die lenen ons pardoes een nieuwe brandstofpomp. Na vervanging gaan we weer als de brandweer, probleemloos en alles doet het goed. De organisatie wijst ons nog even op de achterstand van meer dan een uur, maar dat deert ons verder niet.

Ook de presentator is het opgevallen dat de 3 broers al geruime tijd ontbreken en nu weer te zien zijn op de baan. Hij komt verhaal halen en dat is een mooie gelegenheid om de ‘buren’ te bedanken.

Posities worden weer ingenomen en Jori staat samen met Johnny aan de pitmuur om aanwijzingen te geven via het pitbord om informatie te delen via het pitbord.

Daarna neemt het plezier toe en rijden alle drie zeer constant onder de 2.40. Marcel klokt als eerste een 2.38  die na 15 ronden door Harold wordt ‘onderboden’ met een 2.37.

Johnny duikt daar weer onder met 2.36 en daarmee onze snelste rondetijd. Hierdoor blijven we geconcentreerd strijden en trachten telkens een positie te winnen. En dat lukt, we lopen zelfs in op onze voorganger die maar liefst 22 ronden voorsprong heeft gehad. Gehad, want we zijn nog enkele posities geklommen om uiteindelijk als 42e te eindigen.

Marcel wist de motor over de finish lijn te rijden en daarmee zijn we ook nog niet het laatste Trophy team waar 7 teams in hebben gestreden.

Het is een mechanische sport en als we geen technische problemen gehad hadden was mogelijk positie 4 het hoogst haalbare geweest vanwege de professionele concurrentie. Maar dat had anders gevoeld en evenzo hadden we een hogere ranking gehad op de lijst van alle deelnemende teams. In 2014 zijn we 13e geworden wat voelde als een overwinning. Dat wensen we op het circuit van Spa-Francorchamps minimaal te evenaren, zelfs te verbeteren. Maar dat komt volgend jaar met advies van Allard Kerkhoven; een dag extra training kan meer resultaat opleveren; nemen we mee.

Groeten,

Johnny, Marcel, Harold

Racing Team Kock

www.racingteamkock.nl

 

 

Foto’s zijn gemaakt door Kees Siroo/ Karel Branten en onze teamleden, waarvoor dank.

Alle foto’s zullen via onze website te zien zijn.