Opnieuw succes met 2e plaats, nu tijdens de 6 uur endurance op de Nurburgring.

Het weer zat niet mee en vergelijkbaar met Francorchamps, enkele weken geleden. Hevige regen zorgde ervoor dat Johnny al in de eerste bocht na de start onderuit werd geschoven. Na een uur sleutelen de baan weer op en dat is het waard geweest. Ook andere rijders in de Trophy klasse gingen onderuit en kregen met technische mankementen te maken. Lang werd er gestreden voor de 3e plaats, maar we mochten zelfs een tree hoger gaan staan.

Afgelopen zaterdag vertrokken we en het leek nog goed weer te blijven, maar zodra we de Eiffel inreden werd de bewolking dikker en regen kon niet uitblijven.

In de nacht begon het te kletteren en het duurde tot laat in de middag voordat het weer begon te drogen. Een Wet Training, een Wet Kwalificatie en een Wet Race waren het gevolg.

Johnny had er zin in en na de briefing nam hij het voortouw om de baan te verkennen. Bij de kwalificatie had hij hier voordeel bij en zette de tijd voor ons 3-en met 2.42 in volle regen. Marcel en Harold reden slechts een paar ronden om te oordelen hoe nat het was.

Dit was de reden dat Johnny dan ook maar van start moest gaan. De regen voorband had de

6 uren van Francorchamps goed doorstaan evenals de training nu en de kwalificaties. De voorband zag er nog zo goed uit dat besloten werd die niet te wisselen. Slechts het achterwiel werd gewisseld met een nieuwe regen achterband.

Intussen is Johnny te Pas, onze steun en toeverlaat, ook gearriveerd. Als vast teamlid kan en wil hij niet ontbreken. Gelukkig maar.

We mochten de 16e startplaats innemen, terwijl er ditmaal (wat tegenvallend) 34 teams totaal deelnamen. Maar belangrijker voor onze strijd is dat er 6 Trophy teams (1 motor met 2 of 3 rijders) ingeschreven staan, wel snelle jongens, en zijn niet zeker van onze zaak als we hun rondetijden tijdens de kwalificatie met die van ons vergelijken. Maar er wordt 6 uren gereden dus kan er van alles gebeuren.

En zo zie je maar, wel een goede start maar iedereen zit vol adrenaline en niet allemaal even zadelvast. We zien dat Johnny na de eerste ronde niet doorkomt en gaan gauw op zoek waar die is. Hij wordt terug gebracht en blijkt dat hij na de eerste bocht al ten val is gekomen.

Zelf gelukkig ongedeerd, maar nogal wat uitstekende delen bij de motor moeten worden vervangen. Niet alles kan even snel worden losgedraaid en er moet gereedschap worden geleend. Maar onze teamcaptain Jan met zoon Jon Petersen weten de motor te herstellen en na een uur kan Johnny de baan weer op, met zo’n 20 ronden achterstand. Dat wel.

Echter na 5 ronden blijkt dat ook de teams #3 en #131 niet meer doorkomen en gaan daardoor een hoop goedmaken. Maar ook de rondetijden van Johnny zien er goed uit en gaat al naar een 2.40 en deze combinatie brengt ons nu op plek 4.

Dan valt de rode vlag en de race wordt stop gelegd, er zijn teveel valpartijen waardoor er gevaarlijke situaties op de baan zijn. Een nieuwe briefing volgt en wordt uitgelegd dat er veel olie op de baan ligt wat in de regen maar moeilijk is te verwijderen. De herstart is een half uur later om 14.00 uur en Marcel sluit aan in de rij om zich op te stellen.

Marcel gaat 26 ronden rijden en dat moet kunnen in de regen is berekend, zodat er goed gebruik kan worden gemaakt van de extra tankinhoud. Hij rijdt save en toch steeds sneller en maken ons wat zorgen omdat Team #3 ons nadert. Maar Marcel wordt nog sneller en met 2.35 zijn we steeds competitiever. Nu staat ook team #44 stil, althans dat verraad het scherm. Gevallen of een mechanisch probleem, wij hebben de kans om 13 ronden verschil mogelijk goed te maken. En na iets meer dan een uur op de motor weet Marcel ons op de 3e plek in de Trophy klasse te brengen.

De banden zijn nog oké, geeft Marcel aan en nadat de tank is gevuld kan Harold de strijd in de endurance vervolgen. We zien dat team #464 zowel voor als achter een intermediate band monteert en Harold merkt in de baan op dat er inderdaad wel erg veel droge plekken beginnen te komen. ‘Gelukkig’ begint het opnieuw wat te regenen en met regenbanden voelt dat net even iets fijner, alhoewel de slijtage van de banden toch ook plaats gaat vinden. Niettemin wordt er stevig gas gegeven en door een flink aantal rijders in te halen, voelt het goed. Ook als de baan echt op begint te drogen en het profiel op de banden de motor wat in onbalans brengt op hoge snelheid. Niets aan de hand en er wordt zelfs een ronde in 2 minuten en 25 seconden afgelegd. Hiermee behoren we bij de snelsten op de baan en Harold ziet op het pitbord dat we inmiddels zelfs opgeklommen zijn naar de 2e plaats.

Na opnieuw 26 ronden te hebben afgelegd is het de beurt aan Johnny om de race af te sluiten.

Besloten wordt om het achterwiel te wisselen en met een gebruikte intermediate band af te gaan sluiten. Hij moet nog een kleine 40 minuten en uitrijden is het devies. We moeten de finish bereiken, dan staan we opnieuw op het podium.

Natuurlijk wil ook Johnny naar het podium, maar op de baan is het een race. Inmiddels maken wij ons aan de kant wat zorgen omdat de rondetijden alsmaar sneller worden. Wat als…?!

Na 2 minuten en 21 seconden zien we hem voorbij komen en dat is de op één na snelste rondetijd van de dag. Eervol wuiven wij hem toe als hij de finish bereikt; we zijn 2e !!!

Dat hadden we bij aanvang niet durven hopen en zeker niet na de uitval. Maar hier gelden de wetten van de endurance, het is een duur wedstrijd en het gaat er niet om hoe, maar dat je de finish haalt na 6 uren. Mechanische pech staat telkens op de loer en het feit dat je je niet mag laten verleiden en gefocust moet blijven lijkt vanzelfsprekend, maar blijft gelukkig een hele uitdaging.

De regen voorband lijkt niet eens te hebben geleden na 2 races met trainingen en kwalificaties. Echt ongelooflijk. Deze lijsten we in, want die heeft ons 2 maal het podium laten bereiken.

Groeten,

Johnny, Marcel, Harold

Racing Team Kock

www.racingteamkock.nl

P.s. In de einduitslag zien we dat ook wij nog een tijdstraf van 45 seconden hebben gekregen wegens het overschrijden van de speedlimit in de pitstraat. Dat is ongemerkt gebleven en zoeken nog even uit wie daarvoor verantwoordelijk is geweest…

(de race foto’s zullen op de website www.racingteamkock.nl  onder foto’s worden geplaatst.

Deze moeten nog binnenkomen van Ring-Race-Pixx.com. )