Voorjaarstraining, DCR Assen en Festival d’Italia Oschersleben.
Het seizoen is alweer in tijd gevorderd en net als de informatie over de 3D-Cup, blijven wij ook wat achter. Enerzijds door de opzet van de nieuwe RTK website en anderzijds doordat we hebben gewacht op totale duidelijkheid. Een eenduidige kalender bleef uit en er een laten drukken eveneens.
Maar we hebben inmiddels al wel weer het nodige beleefd en willen dat graag met jullie delen. Een aantal sponsoren waren in Assen aanwezig en anderen zijn bijgepraat. Maar een verslag is meer en iets waar we op terug kunnen blijven grijpen in de toekomst. Daarom zullen de verslagen ook worden samengevat op de nieuwe website die verder bewerkt gaat worden en wordt het fotoboek gecompleteerd. Daarnaast is de datum voor de Trackday op Folembray Frankrijk bekend; de BBQ is op zondag 13 september en de circuitdag op maandag 14 september.
Portimao Portugal.
Gestart zijn we dit seizoen met een voorjaarstraining in Portimao Portugal op het gelijknamige circuit. Hier hebben we 6 jaar geleden onze eerste voorjaarstraining doorgebracht en het was leuk om het daar eens te herhalen. Harold nu ook op een Panigale en die kon hier mooi worden getest. Jammer dat het drie van de 4 dagen noodweer was met extreem veel regen. Niet echt een uitdaging dus en frustrerend dat het na afsluiting ineens 30 graden werd… Volgend jaar nog zuidelijker?
Ducati Clubraces Assen.
Eind mei startte de 3D-competitie met deelname aan de Ducati Club Races op Assen waar op zaterdag de eerste en op zondag de 2e race gepland stond. Johnny en Harold hadden op de vrijdag getraind en waren tevreden, maar het moet nog wel een tandje sneller. Zaterdag sloot Marcel zich bij ons aan en in de kwalificaties konden we toch allen in de Top-tien geraken voor onze startplek. Niet slecht als we dat vergelijken met vele anderen die veelvuldig in Assen trainen en deelnemen aan wedstrijden.
Aan het einde van de dag vindt de eerste race plaats waar we goed weg zijn bij de start. Johnny zit gelijk bij de kopgroep en Marcel en Harold vinden eveneens de weg naar voren. Hiervoor moet nog wel een flinke strijd gevochten worden door eerst André Niemandsverdriet voorbij te gaan en dan Ton Nillessen de pas af te snijden. Johnny heeft de drive en slaagt erin op het podium te komen om de beker voor de 3e plaats in ontvangst te nemen. Harold komt net voor Marcel de meet over en zij eindigen met een behoorlijke 6e en 7e plaats.
Zaterdagmorgen is het andere koek; het regent. Wel fijn dat dit duidelijk een wet-race gaat worden en de regenbanden worden gemonteerd. Wel spannend of Harold net zoveel lef heeft met de Panigale 1299S in de regen als met zijn oude 1198. Het vertrouwen lijkt er te zijn en kan telkens versnellen. Hij komt eerst Johnny nog even voorbij, maar die neemt toch de leiding van de 3 broers. Marcel is ook een regenrijder en zit er niet ver vanaf. Harold rijdt in het kielzog van Johnny en zou willen passeren in de laatste ronde. Dat blijkt fantasie, want na het uitkomen van Duikerveen-Mandersloot gaat het mis. Tijdens het opschakelen is mogelijk het voorwiel iets los gekomen en i.c.m. met insturen gaat Harold onderuit. Met een glijpartij als gevolg maar omdat het nat is, hebben man en motor relatief weinig schade. Erg jammer want Johnny komt nu als 4e over de finish en dan was Harold 5 geweest. Marcel heeft goede aansluiting gehouden en eindigt nu als 7e.
Eenmaal terug bij de tent moet worden gesleuteld om de motor weer rijdende te krijgen voor de volgende wedstrijd in de Desmoquattro. Dit is de klasse waar de snelsten van het weekend in samen zijn gevoegd en staan we vanzelfsprekend wat verder naar achteren opgesteld. Johny start vanaf de 16e plek, Marcel op 23e positie en Harold staat daarvoor op de 21e plek. We gaan met 44 rijders van start en weer zitten we er goed bij. Maar aansluiten bij de kopgroep zit er niet bij vanaf deze posities en dat betekent het gas erop en gaan. Mooie strijd wordt er geleverd en alle drie schuiven 5 plekken door, maar er worden geen hoogstandjes geleverd. Johnny komt dit weekend niet aan zijn PR en rijdt een rondje in 1.45 waar Marcel en Harold volgen op 2 seconden afstand met 1.47. In dit geval is de strijd in de race het mooiste wat er is, dat is waar het in een wedstrijd om gaat.
De TV staat aan en de Moto GP wordt gevolgd vanuit de tent waar ondertussen het buffet nog gewoon doorloopt, dat door Jan Terhorst uit Netterden wederom goed is verzorgd. Er is minder aandacht voor de veranderende weersomstandigheden en zoals zo vaak op Assen, zet de regen in. Net als we aan de volgende wedstrijd in de Twin Cup willen deelnemen. Te laat om te wisselen waarna Johnny en Marcel na de opwarmronde gelijk aan naar binnen rijden. Harold wil de start nog meemaken en komt als 2e door de bocht. Hij kan de koppositie overnemen maar de banden hebben geen grip en de motor gaat alle kanten op door de slicks. Hier is geen eer te behalen en nog eens op de plaat gaan in hetzelfde weekend is geen optie. We sluiten af na een gezellig weekend en pakken het hele boeltje in de stromende regen in. Jammer, maar wel weer genoten.
Festival d’Italia Oschersleben.
Afgelopen weekend waren we op het bijzondere circuit van Oschersleben, waar we nog niet vaak zonder kleerscheuren zijn weg gekomen. Aangezien dit een technische baan is blijft het toch telkens weer een uitdaging.
Vrijdagmorgen was er voor Johnny en Harold nog geen plek en Marcel zou opnieuw de training dag overslaan. Wolf kwam ons na twee sessies berichten dat we deel konden nemen, graag onder deze zonnige omstandigheden. Johnny voelt zich thuis op deze baan alhoewel het niet zijn favoriet is. Het merendeel van de wedstrijden weet hij op het podium te komen maar de strijd aan de kop met Atiba Belgrave, John van Middelkoop en Ronald van Vliet moet nog worden gestreden. Marcel en Harold pakken hier ook vaker een beker mee maar er zijn meer opkomende snelle mannen, waardoor de concurrentie flink toeneemt.
Op zaterdagmiddag vinden maar liefst 3 kwalificaties plaats en allemaal in de regen. Marcel gaat nog eens onderuit, hetgeen drie maal op rij is de laatste jaren. Gelukkig ook hier een schuiver waar materiaal kan worden uitgewisseld en verder deel kan worden genomen aan de race. Marcel schrikt er niet meer van en weet zich net na Johnny voor de 5e startpositie te kwalificeren. Harold moet op de 4e rij starten vanaf plek 10. Maar nadat de rode lichten uit zijn zitten we alle drie weer bij elkaar. Robbert Huigen is de schakel tussen Marcel en Harold achter zich en voor zich de kopgroep die direct uitloopt. Wij moeten eerst de strijd uitvechten en dat duurt. Harold gaat Marcel voorbij maar die countert en heeft er genoeg van. Hij gaat op zijn beurt Robbert voorbij en als Harold wil volgen, weet Robbert de deur dicht te houden. Zelfs tot het einde waar Harold in een verwoede poging een aanval in te zetten in de voorlaatste bocht maar respecteert de gele vlag en een achterblijver. Marcel gaat als 5e de streep over en Harold als 7e . Marcel rijdt met 1.34 net de rondes sneller dan Harold met 1.35. En Johnny? Die levert een partij strijd voor hen waar eerst Ronald wordt verschalkt en daarna de strijd met John aan wordt gegaan. Atiba is allang weg en is een maat te groot. Met een rondetijd van 1.32. Johnny wint het van John en gaat als 2e de finish over en rijden komen beide rond met 1.33.
Op de zaterdagavond is een cateraar uit Eindhoven over gekomen die voor de 3D een Javaans etentje regelt. Afspraak 18.00 uur en stipt om 18.00 komt er een bak regen met hagel en sterke wind dat iedereen aan een punt van een tent hangt. Het is net zo snel weg als dat het kwam en dan worden de borden vol geschept.
Daarna volgt de prijsuitreiking en Wolff heeft Due al la Donna weer uitgenodigd voor de muzikale ondersteuning. De tafels staan vol met gouden bekers en waar wij de eerste 3 belonen wordt in de Duitse competitie soms wel tot plaats 7 een prijs toegewezen. Atiba staat op 1, Johnny neemt de beker voor de 2e plek in ontvangst en John de 3e.
Zondag rond het middaguur gaat de 2e race van start. Jammer voor Jan de Boer en Robbert Huigen die beide onderuit zijn gegaan resp. in de vorige wedstrijd en de warming up. Hierdoor is de strijdmakker uit de eerste race even uit beeld. Maar er is nog veel meer concurrentie. De start is en kopie van race 1 en in plaats van Robbert is het nu Jeroen van de Vijfeijke die het ons moeilijk maakt. Hij rijdt sterk maar remt te vroeg op het rechte stuk waardoor Marcel eerst voorbij gaat en Harold twee ronden later. Wouter de Wit laat ook van zich spreken en kwam voorbij terwijl hij vanuit het achterveld was gestart. Sterk werk, maar Harold raakt gewend aan zijn nieuwe Panigale en weet hem voor te blijven evenals Ton Nillessen die deze groep sluit.
Johnny lijkt eerst in beeld en een tijd lang rijden de 3 broers in een treintje, zij het dat de wagons wat verder uit elkaar staan. Hij is fit en weet dat hij moet strijden om het maximale eruit te halen. Hij verschanst opnieuw Ronald van Vliet maar komt een paar ronden te kort om ook nu John van Middelkoop voorbij te gaan. De posities zijn nu omgekeerd en komt Johny op de 3e positie binnen.
Red Bull Ring Oostenrijk.
Opnieuw heerlijk gestreden en veel punten verzameld. In de bijlage is de actuele stand na 4 wedstrijden te zien. We zitten er alle drie goed bij, maar aangezien Marcel eind deze maand (26 juli) niet deelneemt in Oostenrijk op de Red Bull Ring zal hij wat verder uit beeld raken. Johnny en Harold zullen strijden om aansluiting te houden.
Endurance.
Op zondag 9 augustus nemen we met ons 3-en voor het eerst deel aan een heuse endurance; de 6-uurs van Spa Francorchamps met de Le Man start.
Zandvoort en BaTTle of the Nations.
Hoe het verloop er voor ons verder in deze competitie uitziet is even afwachten, omdat we niet staan te popelen om te racen op Zandvoort. In Oktober neemt de TT organisatie in Assen de afsluiting voor haar rekening op 10 oktober tijdens de Race of the Champions. De naam die dit evenement nu gaat dragen is de BaTTle of the Nations en dus ook de afsluiter van buitenlandse competities.
Groeten,
Johnny, Marcel, Harold
Racing Team Kock
www.racingteamkock.nl