Raceverslag 2015 6-uurs Endurance Francorchamps

Race verslag 12 augustus 2015      Francorchamps 6 uurs Endurance

20150809_182027_0016h-2015-763
13e Plaats voor Racing Team Kock na
6-uurs Endurance Francorchamps.
Voor het eerst deden de drie broers Johnny, Marcel en Harold Kock mee aan een endurance en zeker niet voor de laatste keer. Dit was een succesvolle deelname waar het geheel klopte en iedereen plezier aan beleefde.

Het succes was mede te danken aan de juiste crew die een enorme betrokkenheid toonde waardoor geen fouten werden gemaakt. Jan Petersen nam de rol op zich van teammanager en steeg boven zich uit, terwijl Gerard van der Kammen het technisch geheel onder controle had en waarbij Jon Petersen de juiste aanvulling was. Johnny te Pas was verantwoordelijk voor het brandveilig tanken en zorgde voor sprit en spirit. Jori te Pas was niet bij de pitmuur weg te slaan en bediende het pitbord 6 uur lang en kon via het TV scherm de positie juist inschatten. Dit team zorgde er samen voor dat alles gesmeerd liep en de coureurs Kock zorgeloos hun ronden konden rijden en tijden aanscherpen.

Klik op de foto voor de video impressies.


De endurance was dit jaar het enige evenement dat op Francorchamps plaats vond. In tegenstelling tot voorgaande jaren waar we in het zelfde weekend de 3D Cup wedstrijden reden en ook het ONK samen met de Belgische kampioenschappen. Het lijkt moeizamer om sprint wedstrijden te organiseren maar de 6 heures blijft overend.
Zaterdag reden we aan en werd de pitbox ingericht waarna de keuring kon plaatsvinden. Wij hadden nummer 3 toegewezen gekregen vanwege de snelle inschrijving en betaling…Nadien hebben we een gezellige avond beleefd dat de basis vormt voor een ontspannen racedag.

Zondagochtend om 8.00 uur was er een uitgebreide briefing in 3 talen, maar feitelijk werd er niets anders verteld dan in het reglement stond beschreven. De bedoeling is natuurlijk een andere; aanwezigheid en de focus op de dag brengen. Hierna hebben we van Michelin per rijder een gratis set banden op kunnen halen, hetgeen onderdeel was van de inschrijving. Een hele mooie geste waardoor het inschrijfgeld feitelijk een schijntje is, afgezet tegen de rijtijd.

Johnny startte als piloot 1 met de training, waarna Marcel zijn rondjes kon rijden. De tijd was niet helemaal juist verdeeld, omdat Harold nog slechts anderhalve ronde de baan kon verkennen. Maar goed, de kwalificaties volgende direct hierna en daar moet het gebeuren. Johnny zette een rondetijd van 2.39 neer, Marcel 2.41 en Harold 2.43. Daar hadden we meer van verwacht, zeker in vergelijking met vorig jaar toen we met de 3D-cup 2 seconden sneller rond gingen.

De snelste rondetijd telt voor de kwalificatie van de 6-uurs race en daarmee werd de 25e startpositie toegekend. Racing4Fun die met ons de pitbox deelde en ook voor het eerst meedeed, kwam op de 22e plek te staan en Powerseal startte zelfs vanaf positie 7.

De Le Man start mag Johnny uitvoeren, terwijl Gerard de motor vasthoud. Maar liefst 47 teams doen mee.De Belgische vlag zwaait en de rijders rennen de baan over naar hun motor, starten en wegwezen. Hier gaan Johnny en Ronald van Vliet van Racing4Fun tegelijk de eerste bocht in. Op het scherm was in de eerste ronden af te lezen dat Ronald minder snel was dan Johnny, terwijl Ronald juist een betere kwalificatietijd had gereden. Al snel werd duidelijk dat wij de juiste keuze hadden gemaakt door voor op regen en de achterband op intermediate te zetten vanwege de regen(druppels) voor de start. Ronald was weggegaan op slicks en achterin het veld was de baan duidelijk natter dan voor. Hier werd onze voorsprong opgebouwd en na een uur racen hadden we positie 14 al te pakken, waar we als 25e waren gestart. Racing4Fun komt op achterstand en nu is Powerseal een doel om te verslaan. Beide teams rijden ook in onze 3D-Cup vandaar de krachtmeting.
Maar na drie uur hebben we blijkbaar meer wissels gehad of zijn we gewoon niet snel genoeg; we blijven steken op plaats 21. Ondanks dat Marcel nu ook zijn ronden onder de 2.40 draait en Harold ook een meer stabielere vering heeft weten te verkrijgen om sneller te worden, nog niet genoeg om de strijd aan te gaan.
Het liep niet voor ieder team/rijder goed af.

Tijden verbeteren en ook Harold tikt een 2.38 blank aan. We zijn alle drie sneller geworden en daarmee is het team constant. De wisselingen verlopen perfect en het team draait gesmeerd. Na 4 uur zitten we op plek 16 en een uur later verbeteren we onze positie met nog een plek. Powerseal zit net voor ons en we hebben de mogelijkheid hen te verslaan. Tijdens een safetycar situatie halen we Johnny van de baan om de laatste wissel te doen en Marcel gaat weg. Dit pas precies om direct de baan op te kunnen. Helaas net niet voldoende en Racing Team Kock komt na 6 uur rijden en 120 afgelegde ronden op een welverdiende 13e plaats over de finish.

Fantastisch. Dertiende algemeen maar in onze 1000Int. klasse zelfs 11e geworden. Hiermee zijn we zeer tevreden en willen naast een aantal sprintwedstrijden, zeker vaker voor endurances kiezen. Volgend jaar zijn wij er in ieder geval weer bij op het geweldige Spa-Francorchamps.
Groeten,
Johnny, Marcel, Harold
Racing Team Kock
www.racingteamkock.nl