Raceverslag 2015 Battle of the Nations Assen

Race verslag 14 oktober 2015

Racing Team Kock sluit competitie af met Battle of the Nations in Assen.

Kock Battle of the Nations-39

Johnny streed voor behoud van de 2e positie in het eindklassement, waarin hij 19 punten voorsprong had op John van Middelkoop. Door tweemaal als derde over de finish te komen is dat gelukt en kon Johnny de prijs in ontvangst nemen. Harold daarentegen had geen zicht op een top 3 klassering en bezette de 6e plaats. Voor hem ging het eveneens om behoud van deze positie en dat lukte door eenmaal als 5e en in de tweede race achter Johnny, op de 4e plek te eindigen. Marcel eindigt op de 12e plaats, maar heeft een flink aantal wedstrijden niet meegereden en nu ook niet in Assen vanwege vakantie.

De TT organisatie heeft in Assen afgelopen weekend alles uit de kast gehaald met de Battle of the Nations. Hierbij worden voor de nationale competities en de 3D-Cup, de laatste wedstrijd verreden en worden de kampioenen bekend. Feesttenten met live optredens van meerdere bands en volop motoren kieken. Daarbij aantrekkelijke wedstrijden, maar ondanks het zonnige weer was het de gure wind die de bezoeker parten speelde.

Er was geen gelegenheid om te trainen op de vrijdag, dus moest het gebeuren in de twee kwalificaties die op de zaterdag gepland stonden met de afsluiter van de dag, de eerste wedstrijd. Op zondagmiddag staat de 2e wedstrijd voor de 3D-Cup gepland.
Een flink aantal 3D-rijders had het weekend ervoor al gestreden tijdens de OW-Cup en hadden zich niet meer opgegeven voor deze laatste wedstrijd. Daarbij een zwarte rand door het verlies van racevriend Teus Oskam, die op 3 oktober ongelukkig ten val is gekomen tijdens de training op Assen en overleed. Teus was lid van ons bevriende team Racing4Fun en weten dat het een enorm gemis zal gaan zijn en wensen hen alle sterkte toe om het te kunnen verwerken.

Natuurlijk geeft het een wrang gevoel maar ook nu gaat de race verder en mogen we hopen dat dergelijke ongevallen uitblijven. We starten met de eerste kwalificatie en zijn nog maar net op de baan als Johnny de hand opsteekt en langzaam gaat rijden. De kuip is losgeraakt en bungelt aan zijn motor. Hij haast zich om te wisselen en de motor van Marcel te gebruiken om toch een tijd neer te kunnen zetten. Met koude banden, omgekeerd schakelen etc. komt hij niet in zijn ritme en komt net niet onder de 1 minuut en 50 seconden. Harold lijkt ook niet in zijn ritme te komen en met 1.51 niet tevreden. Op papier lijkt het dan nog mee te vallen want alleen Atiba Belgrave en John van Middelkoop komen onder 1.50. Johnny staat voorlopig op de 3e en Harold op de 7e plek.

De zon schijnt volop en we hebben er zin in. Atiba heeft genoeg aan zijn 1.44 en weet dat hij beter zijn motor en zichzelf in bescherming kan nemen. Redenen om de motor aan de kant te houden. John van Middelkoop weet zijn tijd te verbeteren maar ook Johnny maakt een enorme sprong richting de 1.47. Harold komt met 1.49 nog goed weg onder omstandigheden, omdat hij nogal last had van mis schakelen door een wisselend werkende quickshifter.

Om 17.55 uur kon de 1e race gaan beginnen. In de verkenningsronde werd al duidelijk dat het oppassen was met de ondergaande zon en we ons enorm moesten gaan concentreren. Bij Harold was dat een cliché omdat aangenomen werd dat de quickshifter het nu wel 100% ging doen, doordat de versnellingspook wat lager was gezet. Dit pakte geheel tegenovergesteld uit en nogal ongemakkelijk om de laars eronder te kunnen zetten. Maar veranderen kon niet meer en we moesten starten. Johnny ging gelijk met Atiba en John mee en ook Harold zat er samen met Geert Schepens bij.

Met een kopgroep van 5 personen draaiden we de eerste bochten door, maar de enorme power van de machine en de kunde van Atiba waren reden dat hij al direct een voorsprong nam. Johnny kon John nog goed volgen maar moest hem ook laten gaan. Met een blok dat er net een paar dagen geleden onder was gezet en nog niet eens ingelopen zette hij alle zeilen bij. Geert was ook sterk en ging zelfs even voorbij. De strijdlust van Johnny was voldoende om hem terug te pakken en uit te lopen. Harold zag het gebeuren maar moest lossen en kreeg direct daarna bezoek van Kris Aubert die met zijn 848 enorm snel is in de bochten. Met het aantal Pk’s en 450 cc. meer kon Harold niet geloven dat het hem zo moeilijk werd gemaakt. Op de rechte stukken was het natuurlijk niet moeilijk om aan Kris voorbij te komen, maar in de bochten moest harder worden gewerkt om het gat dicht te houden. Terwijl Johnny een eenzame race vervolgde was Harold constant in gevecht. Met Kris en met zijn versnellingspook. Meerdere keren werd er mis geschakeld waardoor de voorsprong weer was vergeven en Kris voorbij kwam. Hij had goed gezien dat hij Harold minstens tweemaal achtereen voor moest blijven zodat er geen snelheid opgebouwd kon worden. Bij het uitremmen voor de Haarbocht was het Harold die de langste adem had en ging Kris even buiten de baan. Het was de laatste ronde dus moest Harold voor kunnen blijven. Maar in de Strubbe was Harold zo plat dat zijn versnellingspook de grond raakte en in de neutraal stand kwam. Weer tijdverlies maar gelukkig kon hij zich snel herpakken om toch voor Kris als 5e te eindigen. Johnny had met de 3e plek gedaan wat hij moest doen en verkreeg 16 punten.

John van Middelkoop was tweede geworden waarmee hij 4 punten op de 19 punten verschil was ingelopen. Johnny werd dus genoodzaakt om de 2e race in ieder geval uit te rijden. De reservemotor was al niet meer te gebruiken omdat de startmotor aan John was uitgeleend… Vriendendienst en om de strijd levendig te houden in de 3D-Cup. Mogelijk was een ander minder nobel geweest en had direct zijn concurrent uitgeschakeld. Maar Johnny koos ervoor om een faire strijd aan te gaan waarbij er in de race geknokt moest worden.

Ook nu was het stralend weer en was het op de zondagmiddag gezellig druk op de tribune. Enorm respect voor de toeschouwers die ons, ondanks de koude wind, aan moedigen. We moeten ze waar voor hun geld geven en als de rode lichten uitgaan rijden Johnny en Harold opnieuw aan de kop met Atiba, John en Geert. Nu lijkt het een eenzame race voor Harold te worden waar Atiba opnieuw afstand neemt met John in zijn kielzog. Johnny en Geert blijven nu wel in beeld en dat geeft een sterk gevoel. Jon Petersen heeft Harold als monteur goed bijgestaan en met een nieuw rem- schakelset zijn de problemen verholpen. Na een aantal ronden ziet Harold dat hij dichterbij Geert Schepens kan komen en in de laatste 3 ronden gaat dat zo snel dat de mogelijkheid er is om hem in te gaan halen. Harold klokt zelfs een rondetijd van 1.46.

Johnny is weg en rijdt safe met een rondetijd van 1.45 waarbij het nu nog hopen is dat hij zonder problemen de finish over komt. Harold besluit om niet te wachten maar de kracht in deze wedstrijd direct te benutten. Hij doet een aanvalspoging in de Strubbe maar dat is niet de juiste plek. Geert gaat er vandoor en dan komen achterblijvers in zicht. Met het ingaan van de Ruskenhoek gaat Harold buitenom en sluit Geert in waardoor hij met hoge snelheid kan passeren. De laatste ronde is ingegaan en nu moet er verdedigend worden gereden. Echter bij de Bult schakelt Harold in z’n vrij en moet de motor laten lopen. Hij kan de bocht nog net halen als Geert hem met een enorme snelheid voorbij raast. Dat kan niet waar zijn en Harold verbijt zich. De adrenaline giert door het lijf en sluit aan bij Geert die hij net met het ingaan van de Geert Timmer chicane passeert om toch als 4e de finish over te gaan. Een enorme kick, gade geslagen door het publiek.
Johnny was voor hem als 3e geëindigd en daarmee zijn 2e plaats in het eindklassement zeker gesteld.

Een fraaie afsluiting waarbij Johnny tweemaal dit weekend het podium mag betreden. Later zijn de prijzen uitgedeeld waarbij Johnny als tweede is gehuldigd. John als 3e en Atiba heeft dit seizoen alle wedstrijden gewonnen en verdient de eerste plaats in de Pro Cup.

De opdeling Pro en Open klasse zal net als de naam 3D-Cup straks niet meer te vernemen zijn. Met het 10e seizoen en het huldigen van de winnaars is ook het einde van de 3D-Cup competitie ingeluid.
De organisatoren Leo Fleuren en Ton de Bruijn hebben een unieke competitie opgezet en de gelegenheid geboden om de rijders op talloze prachtige Moto-GP circuits in Europa te laten racen. We zijn hen dankbaar voor de gelegenheden die ons zijn geboden, hetgeen we bijna vanaf het begin hebben mee gemaakt. Leo en Ton bedankt!
Cecile van Hattem is altijd de spreekbuis geweest en samen met haar zal er een nieuwe opzet worden besproken. Een prachtige competitie is voorbij, een nieuwe wordt toegejuicht.

Wij danken alle sponsoren en racevrienden die ons ondersteunen en zullen jullie op de hoogte brengen van de nieuwe ontwikkelingen, zodat we ons kunnen richten op een nieuw raceseizoen.
Groeten,
Johnny, Marcel, Harold
Racing Team Kock
www.racingteamkock.nl