Raceverslag 2016 Voorjaarstraining Spanje

 

Voorjaarstraining afgerond in Spanje met nieuwe ervaringen.IMG_0924IMG_0928

Twee weken geleden hebben we het seizoen geopend met een voorjaarstraining op Aragon en Valencia. Een enkeling was al eerder op de hoogte maar voor de meesten was het nogal vreemd dat wij naast de drie Ducati’s nog een oranje-zwart monster uit de krat haalden.

 

We zijn naar Spanje afgereisd en begonnen onze voorjaarstraining op het circuit Motorland Aragon nabij Alcaniz. Ongekend groot is het daar, alle disciplines in de motorsport kunnen zich daar uitleven en niemand die zich er aan (kan) storen. De motoren zijn via Fred Janmaat en zijn maten met de vrachtwagen vervoerd, wij zijn gevlogen op Barcelona en met de huurauto hebben we er zeker 3 en een half uur over gedaan om op onze bestemming terecht te komen. Maar in een goed hotel in een leuke plaats met gezellige mensen om ons heen.

In de avond hebben we de motoren uit de kratten gehaald en de pitbox ingeruimd. En daar kwam ook de nieuwe aanwinst te voorschijn; een Kawasaki ZX10R die we van Arie Vos hebben overgenomen. Nu deze naast de RTK gekleurde Ducati’s staat valt het minder op.

 

Jammer dat het alom nat was, direct al op de eerste training dag. Maar we willen toch alvast rijden en zijn daarom in gaan rijden op de regenbanden. Natuurlijk weer even wennen en tijden worden nog niet geklokt.

Omdat het weekend is, is er ’s-Avonds nogal wat te doen in Alcaniz en gaan we samen met Haldu uit eten in het historische centrum. Smalle straatjes en weinig parkeergelegenheid. Dat ondervind ook Hans van Hal die direct mocht afrekenen omdat hij de auto wel heel erg dicht bij het restaurant had geparkeerd en niet eens invalide is. We treffen elkaar nadat hij zijn auto heeft weg gezet, maar toen werd het zoeken om het restaurant terug te vinden.

De volgende ochtend was het erg mooi weer en konden we gas gaan geven. Johnny zat snel in zijn ritme en Marcel probeerde de Kawa uit, terwijl Harold zijn draai nog niet kon vinden. Dat werd anders toen hij in de 2e sessie op de Kawasaki ging zitten en direct van 2.12 naar een rondetijd van 2.09 reed. Enorm verrast en enthousiast stapte hij van de motor. De Kawasaki stuurt zo eenvoudig en als je naar de bocht kijkt, staat de motor er al. Daarbij kwam hij veel eenvoudiger in het raceritme. Dat belooft nog wat!

Marcel kreeg ook vertrouwen en tikte de 2.07 aan terwijl Johnny het snelst bleek met een rondetijd van 2.04. De dag vorderde en werden steeds vertrouwder met de baan en omstandigheden. Harold kon afsluiten met een tevreden 2.06 dat voor een belangrijk deel is toe te schijven door de nieuwe ervaring met een andere motorfiets.

Jammer, we hadden het net naar onze zin op Aragon. Maar de bedoeling van de voorjaarstraining is voor ons dat we verder trekken om ook nog op een ander circuit te rijden. De boel wordt weer ingekrat voor transport naar Valencia.

Ook wij nemen de huurauto voor een rit van meer dan 3 uur, maar komen redelijk vroeg aan in Valencia en bezoeken vervolgens deze mooie stad.

Natuurlijk komen we voor het racen en ook op Valencia zijn we al eerder geweest, zij het drie jaren geleden. Niet onze favoriet, maar we vermaken ons hier opperbest. Helaas speelt ook hier het weer parten en blijft de baan in de voormiddag nat.

Omdat de Duc van Marcel wat olie lekt, laat hij deze staan en gaan we van motoren ruilen om daarmee ook ervaringen uit te wisselen en te gaan wennen aan de Kawasaki die we speciaal hebben gekocht voor de Endurance races. Dit zijn tijdraces waaraan we deelnemen op Francorchamps en Nurburgring (zie kalender Evenementen op www.racingtemkock.nl)  beide een 6-uur durende race met een Le Man start en begin juli de 501 km van Assen.

Op de dinsdag is het verrassend te zien dat Marcel en Harold enorm dicht bij elkaar zitten wat rondetijden betreft; op de Ducati rijdt Marcel rond in 1.470 en Harold in 1.469! Op de Kawasaki scheelt het iets meer, maar zijn beide hierop sneller met resp. 1.450 en 1.455.

Johnny draait zijn eigen ronden en neemt ook hier afstand door op zijn Ducati een ronde af te leggen in 1.44.

Lieke, de vrouw van Hans van Hal, had een leuk restaurant ontdekt in Chiva. Van buiten gezien niet bijzonder, maar binnen ademde het sfeer uit en alle race grootheden waren hier al eens geweest en waren vastgelegd op de foto. Rossi, Marquez, Pedrosa en vele anderen…oh ja, en Frank Boeijen.

De volgende dag hadden we er zin in onder goede weersomstandigheden. Ook nu gingen we weer lekker rond en blijven versteld staan van de prestatie met de Kawasaki. Johnny tikte ook hiermee eenvoudig de 1.44 aan en dat is toch wel raar als je al 10 jaar lang niet onverdienstelijk op je eigen vertrouwde Ducati rijdt. Hiermee kon hij nog net het verschil maken door er een 1.434 van te maken. Harold volgde op 1.447 met de Ducati en Marcel op 1.448 met de Kawasaki.

Dat gaat wat worden en wordt close racing voor de broers in het nieuwe seizoen. Dit gaan van start op 24 april met de 1e race in de nieuwe Dutch Ducati Challenge op het circuit Oschersleben.

En ja, we worden een jaartje ouder maar zijn er ook weer achter gekomen wie het oudste is van ons drie; Johnny had zijn paspoort bij de motor meegegeven die ondertussen al weer richting Nederland ging. Met de extra scherpe controles op het vliegveld hebben we hem toch aan boord gekregen zonder paspoort controle. Anders had hij Pasen op z’n Spaans mee gemaakt.

Groeten,

Johnny, Marcel, Harold

Racing Team Kock

www.racingteamkock.nl