Drie gebroeders Kock rijden TT.
Dat was de kop in de regionale krant Oude IJsselstreek Vizier die een prachtige foto met interview had geplaatst voorafgaand aan het Moto GP evenement. Natuurlijk rijden we niet samen met de GP rijders maar maken wel deel uit van het totaalprogramma en dat is een ‘once-in-your-lifetime’ moment. Genoteerd staan in het exclusieve programmaboek maakt het definitief.
De rondleiding in de pitbox van Ducati en gebruik mogen maken van het enorm uitgebreide buffet in hun Hospitality, op het ‘heilige’ paddock was een fantastische beleving. De prijs van alle extra toegangskaarten om onze sponsoren ook volop mee te laten genieten, sloeg een gat in de begroting die gelukkig werd gedicht door Herwie Cornelissen van Betonstations.nl Hij was dan ook diegene die als eerste de special guest card in ontvangst mocht nemen op zondag om een bezoek aan de GP-paddock te brengen. Dat was mogelijk gemaakt door Swen Ahnendorp, waarvoor we hem dankbaar zijn. Ondanks het fileleed waardoor de Moto-2 en Moto-3 races voor een aantal niet haalbaar was en de buien regen die na half 2 naar beneden kwamn en vervolgens de Moto GP wedstrijd totaal ontregelde, hadden alle genodigden het enorm naar de zin. Hongerig keek men uit toen Frank van Terhorst Catering uit Netterden, na 3 uur in de file te hebben gestaan, het buffet klaar had staan en ook de inwendige mens kon voorzien. De broers Kock sloten de zondag uiteindelijk af met de competitiewedstrijd in de Ducati Challenge met wisselend succes; 2e, 6e en eenmaal crash.
Op donderdag 23 juni waren we op tijd in Assen, maar mochten aanvankelijk niet eerder naar binnen dan de vastgestelde 16.00 uur. Toen dit toch was geregeld konden we een plaats zoeken op het geïmproviseerde grint paddock, nadat we de Tunnel of Fame waren door gereden.
De truck konden we echter niet op de bedacht plek zetten en door de tijdelijke tribune en een giga TV scherm was het zicht richting de baan verder geheel belemmerd. Voor Betonstations.nl hadden we een bannerdoek van 10 meter lang gemaakt die we met medewerking van Stoffers Bouwbedrijf, uit het nabij gelegen Ekehaar, op hoogte hadden willen presenteren. Jammer, dat feest ging niet door.
Een andere plek werd verkozen en daar hadden we het geheel redelijk snel staan. Enorm benauwd en warm was het weer, waardoor er goede hoop was richting het weekend. We waren op tijd klaar om aan de pitwalk deel te nemen.
Aan het begin van de avond kwam het bestuur samen en zijn we met 10 uitgelote rijders naar de GP-paddock gegaan waar we door een Ducati host werden opgevangen. Hij leidde ons in groepjes door de pitbox en konden daar de motoren van Dovizioso en Iannone geheel bestuderen. Vervolgens nam hij ons mee naar de Ducati Hospitality alwaar we tussen de geheel crew, plaats konden nemen om te genieten van een uitgebreid Italiaans buffet. Een fotomoment met zowel Dovizioso als Iannonne vormde de afsluiting.
Maar Ducati had voor nog een verassing gezorgd en 2 special guest cards achtergelaten met de uitnodiging dat ook alle andere rijders in de Dutch Ducati Challenge, wisselend en verdeeld over de 3 dagen, een bezoek konden brengen aan de paddock en Hospitality. Cecile en Sabrina hebben dat goed gemanaged waardoor er geen stiefkinderen zijn gemaakt.
Op vrijdag kwam ook de rest van de familie en hebben we trainingen gezien van de grote
‘kleine’ jongens op brute motoren. Het weer was o.k. en aan het einde van de dag startte onze eerste kwalificatie. Gewoon op slicks en ditmaal wel weer door de snelle Ruskenhoek. Zonder training reden Johnny en Harold de rondetijd die ze enkele weken geleden tijdens de Ducati Club Races in de wedstrijd verreden, maar toen met de oude Ruskenhoek die ca. 2 seconden vertraagt.. Snel in het ritme maar het kan dus harder.
Marcel liet zich goed gelden; hij had dit jaar nog niet op Assen gereden en pakte al gauw de 7e tijd met 1.47.4 Johnny reed met 1.46.6 naar de 5e startpositie en Harold kwalificeerde zich met 1.48.8 voor de 11 plek. Het gat is niet groot en t.o.v. deelname van 38 rijders is dat geen slechte prestatie, maar het kan sneller met zicht op de zaterdag.
Op zaterdag waren meer genodigden aanwezig, waaronder Henk Botter die het bij Nelskamp bekende ommertje een extra cachet had gegeven.
Nu konden we allen ook eens van het spektakel genieten en de baan rond, om de kwalificaties van de GP rijders te zien. Een hele belevenis en we zijn het hele circuit rond gelopen. Iets dat we in meer dan 10 jaar nog nooit hadden gedaan! Nu pas zie je het enorme verloop met hoogteverschil en verkanting. De Moto GP rijders moesten zich in de regen kwalificeren en dat ging gepaard met menig valpartij. Het gaat hard in snelheid en in geluid. De kwalificatietijden waren gelijk aan die van ons, met het verschil dat wij op een droge baan reden en zij met regenbanden op een natte baan. Hoe moeilijk dat is om dan nog een goede tijd te zetten, bleek later op de dag wel. In de regen was het kansloos om voor een snellere tijd te gaan dan wat we al op slicks hadden gerealiseerd. Marcel kon de set-up niet in de regenmodus krijgen en is helemaal niet de baan op gegaan voor zijn 2e kwalificatie. Ondanks de regen hebben Johnny en Harold zich wel getoond; we zijn natuurlijk niet zomaar ergens. We zijn de supporting klasse van de TT of Assen.
De avond was al ingevallen toen we met de motoren terugkwamen van de baan. Natte kleding uit en de barbecue aan om er vervolgens een gezellige avond van te maken.
Swen Ahendorp had zijn VIP kaart achtergelaten en Jon had tijdelijk de kaart van Danielle van Middelkoop ter leen gekregen. Vervolgens zijn we afwisselend de hele avond op de GP paddock geweest en konden allen zich vergapen aan de exclusieve opleggers en de rest van het GP circus.
Diebe wist zelfs het balkon van Valentino Rossi te bereiken en maakte kennis met Sandro Cortese.
Zondagmorgen zijn we op tijd het bed uit gegaan om de eerste gasten te verwelkomen. Op de motor kon je Assen nog wel bereiken maar de meeste hadden dikke pech. Een rit van normaal nog geen 2 uur, duurde nu 5 uren en anderhalve kilometer werd nabij de afrit TT afgelegd in maar liefst 2 uur! De TT organisatie heeft de veranderende situatie duidelijk onderschat. Deze 86e editie is namelijk voor het eerst op zondag en dat trekt wellicht veel meer dagjes mensen dan de harde kern die op vrijdag of zaterdag al zijn aangekomen. Auto’s konden niet parkeren en een hele lange rij bij het Welcome Center.
Special guests Wilfried en Bernadette Stienezen werden samen met sponsor Geert en Els Stevering opgehaald. Wilfried en Bernadette waren precies 25 jaar geleden voor het eerst en laatst samen bij de TT Assen met Francis en Harold geweest. Dus dit was wel een goed gekozen moment. Herwie met zijn kameraad Jan moesten de auto zelfs maar ergens richting Hooghalen in de berm parkeren en ook zij werden natuurlijk opgehaald. Bang dat Cateraar Frank van Terhorst helemaal het feest zou missen, was reden om hem te begeleiden en samen kregen we de eerste ronde van het buffet net klaar voor aanvang van de Moto GP. Echter de regen viel ineens met bakken uit de hemel en het werd overal een giga smeerboel.
Velen hebben inmiddels een plek gezocht/gevonden om de race gade te slaan. Redding pakte kopstart maar verremde zich waarbij Rossi de leiding nam met Dovizioso die hem volgde. Hernandez komt dan uit het niets en steekt beiden voorbij om vervolgens ronden achtereen op kop te rijden. Dan gaat het ineens enorm gieten en wordt de race zelfs stil gelegd.
Harold sprint naar de tent toe en kijkt niet goed om zich heen als hij wordt aangereden door Thomas van Leeuwen op de scooter die zich haastte om naar de pitbox te komen van Jack Miller. Licht gewond en beduusd wachtten we samen de stortbui af en maken gebruik van het heerlijke buffet.
Dan krijgen we te horen dat de race wordt voortgezet en daar zien we dat Rossi de leiding neemt voor een uitzinnig publiek. Maar dat was van korte duur, omdat hij teveel risico nam op het natte asfalt en onderuit gleed. Dovizioso reed nu op de eerste plaats maar volgende het foute voorbeeld van Rossi en ging eveneens uit het zadel. Het was de relatief onbekende Jack Miller die uiteindelijk de race won!
Zijn begeleider Thomas van Leeuwen kwam nog wel even zijn excuses maken vanwege het scooter incident wat niet eens zijn schuld was, maar vergeten hem te feliciteren; bij deze nog eens van harte namens Racing team Kock.
Het blijft aan het regenen en ineens wordt het droger. Dan zijn wij aan de beurt om 17.30 uur. Is de baan droog of is deze nog (gedeeltelijk) nat, dat is de vraag en op welke banden vertrek je dan? We zijn nu even niet bezig hoeveel publiek de TT al heeft verlaten en Johnny wisselt nog even snel de achterband voor een slick en laat voor de regenband op liggen.
Marcel en Harold vertrekken op full regenbanden maar komen na de sighting lap gelijk binnen om het achterwiel te wisselen met een slick achterband.
Dan vind de start plaats waar Marcel en Harold moeten vertrekken vanuit de pitstraat en aansluiten als de overige rijders de eerste bocht passeren. Daar is het direct raak met een crash in de Haarbocht.
Marcel heeft meer problemen om de rijders rondom de crash te omzeilen dan Harold die aan een inhaalrace begint. Johnny was goed weg en zit voorin te strijden. We zijn met 37 rijders vertrokken en ondanks de droge baan, zien we links en rechts uitvallers met technische problemen en valpartijen. Natuurlijk wil iedereen goed presteren en ligt er altijd druk op dat samen met de weersomstandigheden en banden keuzes er niet eenvoudiger op wordt. Harold spint er garen bij en rukt op. Hij heeft geen hinder van de regenband ondanks dat de motor in onbalans raakt. Het idee om voldoende grip te hebben sterkt hem om uiteindelijk op de 6e plaats te eindigen.
Marcel rukte eveneens op maar moest het opgeven, nadat hij wel grip verloor en ten val kwam. Samen met totaal 19 ! uitvallers.
Johnny had een nadeel met zijn regen voorband t.o.v. Martijn Duijkers en Ton Nillissen die beide op full slicks reden. Maar geen reden om niet te blijven strijden voor een podiumplek. Voor welke positie werd pas op het eind duidelijk. Martijn werd 1 maar Johnny en Ton lagen samen in de Geert Timmer chicane waarbij Johnny nog net sneller de eindstreep haalde en dus 2e werd en Ton een verdiende 3e plaats.
Een enerverend weekend en dit maken we maar eenmaal mee; de TT van Assen 86e editie is dus memorabel. Wij staan in de deelnemerslijst van het programmaboek!
In principe is het voor ons gewoon een competitiewedstrijd in de Dutch Ducati Challenge tijdens een groots evenement, waarbij Johnny zijn leidende positie heeft veilig gesteld. Wij zijn hier een kleine schakel geweest waar we gelukkig allen een positief gevoel aan hebben over gehouden. Natuurlijk kan men nog intenser genieten als de zon schijnt, maar wie heeft daar invloed op?!
Zouden we het nog een keer doen? Nee, dat niet. We zullen er wel weer bij zijn als bezoeker maar niet als deelnemer in een supporting klasse. Daarvoor rijden we te weinig, veel te laat en staan er te ver van de organisatie af. Maar mooi dat we dit hebben kunnen en mogen beleven.
Normaal rijden we niet te vaak op Assen, maar zaterdag 2 juli toch alweer. Nu vind daar de endurance met 501 kilometer van Assen plaats. Een andere vorm van wegrace maar opnieuw genieten.
Groeten,
Johnny, Marcel, Harold
Racing Team Kock