Raceverslag 6 uur endurance Francorchamps 2016

 

Crash betekent einde 6 uur Francorchamps.

Heel veel valpartijen en serieuze crashes hebben we deze editie gezien. Veelal zijn wij buiten schot, maar na vijf uur mooie strijd te hebben geleverd viel ook ons team uit als gevolg van een enorme crash. Johnny ging nabij Blanchimont met 240 km. per uur onderuit en kwam daar zelf nagenoeg ongeschonden uit. De motor is total-loss ofwel helemaal kort.

Het begon direct bij de zgn. ‘Le Man’ start, waarbij Johnny aan de beurt was te openen. Hij was nog maar net weg of voor hem kwam een rijder ten val en lag nog bij zijn motor. Johnny kon hem net ontwijken maar kon niet voorkomen hem toch nog even te raken. Even verderop kwamen nog twee motoren in botsing waarbij iemand ten val kwam. Een ander tuimelde van zijn motor, waarna deze zijn eigen weg ging. Met mogelijk 50 km. per uur reed deze op de groep helpers in, die juist trachten de baan te verlaten nadat zij de motoren hadden vastgehouden.  Dit gehele voorval is, deels puur toeval,  vastgelegd op film door Winny die samen met Francis op de tribune zaten.

De film is op You Tube gezet VID 20160814 WA0016

Een van de helpers is met de ambulance afgevoerd en de safety car kwam in de baan.

Maar liefst 61 teams stonden aan de start voor de 6 uurs endurance op het machtige circuit van Spa-Francorchamps, hiervan 17 teams die net als de gebroeders Kock in het Trophy klassement uitkomen. De ‘echte’ endurance waarbij gebruik gemaakt wordt van één motor. In ons geval is dat de Kawasaki ZX-10R die speciaal hiervoor is aangeschaft. We zien professionele teams die ook aan WK wedstrijden deelnemen uit verschillende landen.

Daarnaast zijn klassen ingedeeld als 1000cc Internationaal, 600 cc Internationaal, 1000cc Junioren en 600 cc Junioren. Bij al deze klassen wordt van tenminste 2 motoren gebruik gemaakt, zodat alleen de transponder over gezet behoeft te worden en de ander van start kan gaan. Dat gaat wezenlijk sneller als dat men eerst kan vertrekken nadat de tank opnieuw gevuld is. Vandaar dat de Trophy klasse zich onderscheidt.

20160814 140142 Tankwissel RTK 6 uur endurance Francorchamps 2016

Hiervan is eveneens een film op You Tube geplaatst.

Racing Team Kock ging van start vanaf positie 37 overall, omdat de snelste rondetijd tijdens de kwalificaties in de ochtend op 2 minuten en 38 seconden was gezet. Geen verkeerde tijd maar er zijn dus veel deelnemers die nog harder rond gaan. Dat wil dus niet zeggen dat zij dat kunnen vasthouden om alle ronden datzelfde tempo te rijden en evenals in het team van Racing Team Kock waren verschillen te zien.

Via de beeldschermen werd prima in beeld gebracht op welke positie men na iedere ronde staat in de betreffende klasse en zijn ook de rondetijden af te lezen. Na de start sessie was Marcel aan de beurt en die moest toch wel wennen aan een ander soort remblokken die we hebben gemonteerd. Harold neemt het over en lijkt er minder door te worden gehinderd. Rondetijden onder en gelijk aan de 2.40 worden nu normaal. De bandenslijtage neemt toe, waardoor bij binnenkomst het achterwiel wordt gewisseld met fris rubber. Helaas gaat dit minder snel dan gepland en met enig verlies in tijd moeten we er nog wat harder aan trekken.

We blijven daarna goed op dreef en de tankwissels gaan in een rap tempo; het team met Jan Petersen, Johnny en Jori te Pas is goed op elkaar ingespeeld. De rest moet op de baan gebeuren, waar Marcel ook een constant ritme heeft gevonden en zichtbaar geniet. Harold doet hetzelfde en heeft nog wat extra gevonden. Met een snelste rondetijd van 2.37 na 4 uren en

46 minuten te hebben gereden staat het RTK team in de Trophy klasse op plaats 5 en laten daarmee zeer ervaren teams achter zich.

Als we het laatste uur in gaan, is Johnny op de baan en rijdt na een valpartij een aantal ronden achter de safety car. Zodra deze weg is, gaat het gas er weer op.

Maar de banden zijn afgekoeld en mogelijk is dat de reden waarom het voorwiel ineens weg was en dat juist in de snelste bocht van het circuit; Blanchimont., Hier gaat men in de 6e versnelling doorheen en zal Johnny 240 km. per uur of nog harder zijn gegaan.

Zelf is hij lang gaan schuiven en dan slijt het pak ook door, waarbij hij een schaaf-/brandwond op zijn arm heeft die verbonden moest worden. Verder veel spierpijn en aangezien men altijd sneller wil opstaan dan feitelijk mogelijk, gaan ook de benen en enkels zeer doen. Dat komt gelukkig wel weer goed, maar dat betekende dus wel einde race/endurance.

Het heeft dus zeker een nadeel als je maar van een enkele motor gebruik kunt maken. We hebben het spannend gehad maar moesten ook lang in spanning afwachten hoe het met de motor was vergaan.

Na het einde van de endurance werd deze binnen gebracht/werd opgehaald en de crash is enorm geweest. Mogelijk heeft de motor zich na het schuiven opgepakt en lijkt met een enorme impact op de grond te zijn terecht gekomen.

De motor is ‘kort’ en daar moeten we ons bij neerleggen.

Life goes on en we concentreren ons op de eigen circuitdag op 12 september op Folembray in Frankrijk, waar we met onze Stichting Powerslide een circuit afhuren en de trackday begeleiden. Inschrijven is mogelijk door een mail te sturen of via onze website http://www.racingteamkock.nl/?page_id=253

De Ducati’s komen weer in actie voor de competitie in de Dutch Ducati Challenge begin oktober. Dan gaan we Brno in Tsjechië bezoeken en dat is minstens zo’n gaaf circuit als Francorchamps.

We houden je op de hoogte.

Groeten,

Johnny, Marcel, Harold

Racing Team Kock

www.racingteamkock.nl